Onthaal van een nieuwe werknemer

De eerste indruk blijft lang hangen. Zorg voor een warm onthaal van je nieuwe werknemer. Leid hem de eerste dag rond in je bedrijf, stel hem voor aan de collega’s, neem de huisregels van je bedrijf samen door.

    Handig is alvast om een onthaalbrochure te maken. Die geeft duidelijk en beknopt alles weer wat je nieuwe medewerker moet weten om vlot aan de slag te kunnen. Door die informatie in een brochure neer te schrijven, belet je dat hij alle info van de eerste dag – en dat is allicht heel wat! – snel vergeet.

    Daarnaast is het belangrijk om te zorgen dat je nieuwe werknemer een aanspreekpunt heeft in het bedrijf waarbij hij terecht kan bij vragen: de zogenaamde peter of meter.

    Ben je op zoek naar tips die zij kunnen gebruiken bij het begeleiden van een nieuwe werknemer? Klik dan zeker hier. In een aantal kleine filmpjes worden hen handige handvaten aangereikt.

    Wil je de nieuwe werknemer bewust maken van gewenste en minder gewenste attitudes op de werkvloer? Dan kan het “Atelier Attitudes” dat door Volta ontwikkeld werd een nuttig instrument zijn.

      Hier alvast de belangrijkste tips op een rijtje:

      • Zorg voor een aangepast onthaal op de eerste werkdag.
      • Maak van in het begin duidelijke afspraken (o.a. over stiptheid, pauzes, contracttype, …).
      • Zorg voor een helder, afgebakend maar ook gevarieerd takenpakket.
      • Zorg voor coaching en opvolging: stel een meter of peter voor de nieuwe werknemer aan.
      • Geef een overzicht van de diverse opleidingsmogelijkheden.
      • Kijk zeker ook eens in onze e-coaching. Ook daar vind je een stukje over onthaal van nieuwe werknemers.